|
Měření exposice I. Historický vývoj : V dávných, pradávných dobách začátků fotografie exposice určovala odhadem. Při malé citlivosti tehdejších materiálů to v zásadě nebyl problém. Posuďte sami. Stalo se něco, když při dvouhodinové exposici jsme se "netrefili" třeba o 10 minut ? Bezpochyby to nebyl žádný vážný problém. Ale vlastně už v té době vznikaly první pomůcky - exposiční tabulky. Prakticky každý vědec a experimentátor si vede poznámky o svých pokusech. A tyto poznámky, více či méně podrobné nakonec vyústily v první pomůcku, kterou výrobci fotografických materiálů poskytovali svým zákazníkům. Přesnost veškerá žádná, ale alespoň už skoro vždycky "bylo na obrázku něco vidět" :-). Samozřejmě, v řadě publikací existuje velké množství exposičních tabulek, podívejme se však na ty z doby nedávno minulé. Základním problémem exposičních tabulek je, že nemohou obsáhnou široký rozsah světelných podmínek, se kterým se v praxi setkáváme. Podrobnější tabulky (a pochopitelně také podstatně rozsáhlejší) byly pro praktické použití nevhodné a proto fotografické firmy zanedlouho daly do prodeje různé "exposiční kalkulátory". Obdélníkové, kruhové, válcové...Jejich funkce byla prakticky stejná, po nastavení jednotlivých stupnic se v okénku odečítala správná exposice. Tyhle kalkulátory nebo exposiční pravítka vypadaly například takhle :
Tyhle kalkulátory bezpochyby vypadaly vědecky a nepochybuji o tom, že společenská prestiž tehdejšího fotografa - hlavy rodiny - podstatně stoupla, pokud před každým obrázkem chvíli "čaroval" s takovouhle tabulkou...Nicméně ani tyto kalkulátory neumožňovaly v pravém slova smyslu měření světla. Mimo to byl dost široký prostor pro subjektivní hodnocení toho, co je ještě "zataženo" a nebo už "slunečno". A proto začaly vznikat měřiče, nejprve optické, průhledové. Jeden z posledních typů, z roku 1956 máme zde : No a potom již konečně přišla éra exposimetrů...myslím těch elektrických. A exposice se začala měřit. Relativně nepřesně, ale přece jenom to bylo lepší, než tabulky. Například učebnice zbožíznalectví pro obor Foto - kino z roku 1958 uvádí, že na našem socialistickém trhu jsou k dostání mimo celé řady exposičních tabulek i tři druhy exposimetrů : A máme tu druhou polovinu 60.let minulého století : Uběhlo nějakých 10 - 15 let a i u nás začaly být dostupné exposimetry modernější. Například z bratrské velké země se k nám dovážel exposimetr Leningrad 6 : Samozřejmě, současně s vývojem exposimetrů konstruktéři přemýšleli, jak připojit exposimetr k fotoaparátu.
Dalším vývojovým krokem bylo vestavět zcela samostatný exposimetr do těla fotopřístroje. Samozřejmě tak, aby "viděl" podobně jako objektiv. Přikladem nám mohou být například některé konstrukce kinofilmových přístrojů z bývalého SSSR, i když tímto vývojovým stupněm prošla převážná většina výrobců fotopřístrojů. Na těle fotopřístroje se nastavila citlivost filmu, po stisknutí tlačítka exposimetr změřil odražené světlo a my jsme podle ukazatele mohli nastavit kombinaci exposici a času. Od této konstrukce byl již malý krůček k přístrojům s poloautomatickým měřením exposice. S ovládacím prvkem pro nastavení exposice byl spojen pohyblivý ukazatel. Úkolem fotografa bylo při měření exposice změnou clony nastavit ručičku měřícího přístroje proti ukazateli - a byla nastavena správná exposice. S rozvojem pravých zrcadlovek, určených pro výměnné objektivy nastoupil systém TTL ( měření přes objektiv). Snímač exposimetru byl umístěn uvnitř těla přístroje a paprsky na něj dopadaly pomocí různých úprav (odklápění zrcadla, polopropustné zrcadlo, snímání na pentagonálním hranolu... každá firma zkoušela vymyslet něco nového, lepšího). Dalším vylepšením pak byla náhrada mechanicky náročného a citlivého ručkového měřícího přístroje nejprve LED diodami a posléze i různými displeji... No a tím se už dostáváme k zatím poslednímu stupni - automatice. Do přístroje vestavíme ještě trochu více elektroniky - závěrku budeme řídit i spouštět elektricky, clonu taky - a fotograf se může věnovat pouze výběru motivu a cvakání. Automatika za něj udělá vše ostatní. Tak nějak to prohlašovali výrobci ve svých inzerátech a dokumentovali to většinou obrázkem usmívající se dívčiny nebo dítěte ( to mělo ukazovat, že s TÍMTO přístrojem může fotografovat opravdu každý). Faktem je, že nějakých 90 % obrázků asi tak 95 % fotografujících slečen a dětí bylo v pořádku, ale....A proto je u těch složitějších přístrojů, obchodně nazývaných "poloprofesionální" nebo dokonce "profesionální" (mimochodem, proč ? Viděl jsem už docela dost "poloprofesionálů", foografujících zcela obyčejnými přístroji) naisntalována další funkce. Můžeme vypnout režim automatiky a parametry nastavovat buď zcela ručně, nebo si vybrat z řady "exposičních programů". A nám může vrtat hlavou, proč to tak je ? No, to si necháme na další díl...
|