|
Měření exposice III. Automatické nastavení : V minulém dílu jsme skončili u přístrojů, které si automaticky nastavují exposici. A u toho, že ty lepší, "profesionální", mají možnost automatiku vypnout a lze je nastavit i manuálně. Z toho, co jsem si říkali v předcházejících kapitolách je tedy jasné, že exposimetr nevidí krajinu, zalitou sluníčkem, naši přítelkyni proti obloze, srnku v lese...exposimetr "vidí" pouze jednolitou šedivou plochu. A sám o sobě neumí poznat, co je hlavním motivem a co chceme mít správně exponováno : Ani jedna z obou variant není dobrá : Při podexposici je u negativního filmu positivní obrázek tmavý, plochý, diapositiv nebo digitální obrázek příliš světlý, případně se světlými plochami bez kresby. V případě přeexposice je situace přesně obrácená - obrázek z negativního filmu je světlý, zatímco diapositiv nebo digitální obrázek je tmavý bez kresby ve stínech... A teď kontrolní otázečka : Jakou technologií byly pořízeny oba vzorové obrázky ? (Kdo dával doteď pozor, určitě pozná, že...digitálním fotoaparátem ). Abychom dosáhli kýženého výsledku, musíme někdy exposimetr sami "ošidit" Buď manuálně, jak bude uvedeno v dalším pokračování, a nebo využijeme některého z nastavení, které nám moderní poloautomaty či automaty nabízejí : Na většině současných přístrojů, ať filmových či digitálních, nalezneme přepínač režimu měření exposice. I když jde o přístroje různých výrobců, postupně se ustálily tyto základní možné volby : Pokud na svém přístroji naleznete tzv. přepínač kreativních režimů (a není důležité, kolik různých režimů tam vlastně můžete nastavit), pak vězte že tento přepínač pouze koriguje měřící režim Multisegment. Například v poloze "portrét" zdůrazní výsledky měření z těch segmentů, které odpovídají polodetailu portrétované osoby, umístěné ve středu záběru. Režim "krajina" naopak ještě potlačí údaj z těch segmentů, které při běžném záběru snímají světlo oblohy...atd. atd. Na dražších přístrojích najdeme ještě další přepínač, související s automatickým či poloautomatickým nastavením exposice. Nazývá se rovněž přepínač režimu. Neovládá však režim měření exposice, ale režim nastavení exposice. To je důležité rozlišovat. Každý objektiv má své charakteristické vlastnosti. Mimo rozsahu clon a ohniskové vzdálenosti má svoji hloubku ostrosti, při určitém zaclonění nejlepší kresbu atd. atd. A na to právě pamatuje tenhle přepínač. V paměti přístroje nebo v objektivu jsou uloženy údaje o jeho vlastnostech a automatika přístroje se snaží kombinaci clona/čas v závislosti na osvětlení zvolit tak, aby se pohybovala po optimalizované křivce. Například Pentax Z-1p nastavuje při citlivosti ISO 100 a objektivu 50/1,4 kombinaci clona/čas takto : Problematika správného stanovení exposice je u digitálních přístrojů navíc komplikovaná ještě v tom, že se nemůžeme spolehnout na exposiční pružnost filmového materiálu. Mimo to při běžných snímcích ( v tzv. 8 bitovém režimu) se celá škála odstínů šedé rozloží na pouhých 255 stupňů šedé. Proto je zde otázka přesného a správného stanovení exposice velmi významná. Stačí malá odchylka - půl clonového čísla a na obrázku máme buď "přepálená místa" (tzn. absolutně bílá) a nebo se nám tmavé stíny slijí do černé. Když k tomu přidáme ještě nelinearitu jednotlivých článků snímače...Při fotografován v 12 bitovém režimu (což umějí ty dobré a drahé digitály) je situace o něco lepší...ale stejně : Film je film. Tak to jsou základy automatického měření a nastavení osvitu. Možných kombinací je nepřeberné množství a každý výrobce to "dělá trochu jinak", ale princip je pořád stejný. A příště si v posledním pokračování tohoto článku povíme něco o ručním měření exposice...
|