| |
|
OTOvy
stránky nejen o fOTOgrafování |
Měření exposice IV.
Ruční měření exposice :
Minule jsme si řekli, na
jakých základech pracuje měření automatické. Tzv. kreativní programy jsou možná
poněkud sporným, nicméně komerčně úspěšným vylepšením automatiky. Pokud nám však
opravdu záleží na vysoké kvalitě nějakého snímku, nebo chceme sami
experimentovat, pořád zůstává nejjistější, byť časově náročnější ruční měření
exposice. Jak tedy na to ?
Základní způsoby práce s exposimetrem máme v následující tabulce :
Grafické znázornění |
Co měříme |
Jak měříme |
|
Měření odraženého světla |
Exposimetr zamíříme z místa, odkud fotografujeme
na fotografovaný předmět bez ohledu na to, jak je od nás vzdálený. Je to
nejčastěji používaný způsob měření, poskytuje však ve většině případů
nejméně přesné výsledky. Použít lze jen při snímcích vzdálených objektů a
snímcích krajin bez popředí. Tuto metodu používají všechny přístroje s
vestavěným exposimetrem, poloautomatické, automaty i digitální. Vhodným
rozvržením měřících segmentů, případně použití režimu bodového měření lze
nevýhody metody do značné míry eliminovat (viz předchozí kapitola). |
|
Měření dopadajícího světla |
Před čidlo exposimetru předsuneme mléčně
zbarvený filtr (případně polokouli) a měříme světlo, které dopadá na objekt.
To znamená, že čidlo exposimetru natočíme směrem ke světelnému zdroji.
Smyslem mléčně zbarveného filtru nebo polokoule je zrušit směrové vlastnosti
optických prvků exposimetru tak, aby byl měřen souhrn veškerého světla,
dopadajícího na fotografovaný objekt. Používá se hlavně při snímcích ploch,
které nadměrně pohlcují, nebo naopak odrážejí světelné paprsky. |
|
Měření odraženého světla |
Tak takhle pracuje měření u TTL fotopřístrojů.
Využíváme úhel měření exposimetru k tomu, abychom měřili odražené světlo
pouze od předmětu snímku. Fotografujeme-li portrét nebo menší předměty,
snažíme se měřit co nejblíže u objektu. |
|
Měření odraženého světla - náhrada objektu rukou |
Nemůžeme-li se k objektu dostatečně přiblížit,
měříme světlo odražené od dlaně, vzdálené řádově 20 cm od čidla exposimetru
- tak, aby na ruku dopadalo stejné světlo jako na fotografovaný objekt a
exposimetr přitom ruku nestínil. Osvit prodloužíme proti naměřené hodnotě
cca na dvojnásobek. |
|
Měření odraženého světla - náhrada objektu šedou
tabulkou |
Viz výše, pouze ruka je nahrazena továrně či
doma vyrobenou šedou tabulkou. Pozor na to, aby tabulka měla dostatečně
velké rozměry a neměřili jsme i její okolí. Změřený osvit pak prodloužíme o
půl clonového čísla. Je-li hlavní objekt ve stínu, umístíme šedou tabulku do
jeho blízkosti. Zjištěnou hodnotu osvitu nemusíme korigovat. Použijeme-li
však bílého papíru, sněhu a pod., zjištěný osvit prodloužíme na čtyřnásobek.
|
|
Měření dopadajícího světla |
Ještě jednou, pokud možno co nejblíže
fotografovanému objektu ! Při měření pomocí exposimetru Sekonic L-398
nasadíme před čidlo mléčně zbarvenou polokouli (Lumisphere) |
|
Měření odraženého světla |
Při měření odraženého světla exposimetrem
Sekonic L 398 nasadíme před čidlo směrovou mřížku (Lumigrid), abychom
neměřili postranní paprsky. |
|
Měření dopadajícího světla a kontrastu scény |
Při měření použijeme mléčně zbarvený filtr,
případně u Sekonicu 398 plochou mléčně zbarvenou předsádku (Lumidisc).
Měříme postupně jednotlivá světla.Stejným postupem měříme při reprodukci
plochých předloh rovnoměrnost osvětlení předlohy - za běžných okolností
postačuje střed a 4 rohy. |
Vezmeme exposimetr, změříme exposici - viz výše - a máme zaručený dobrý obrázek
? Ještě ne !!! :-) Nejsme automaty a se světlem pracujeme tvůrčím způsobem. Jak
?
-
Není-li možné měřit odražené světlo hlavního motivu samostatně (nemůžeme-li se k
němu dostatečně přiblížit), můžeme odečíst vliv pozadí. Je-li motiv proti
temnému pozadí, prodloužíme exposici na dvojnásobek. Je-li motiv proti světlému
pozadí, zkrátíme osvit na polovinu.
-
Čerstvě napadaný sníh odráží asi 73 % dopadajícího světla, 3 dny starý sníh asi
60 %. Při změřené době osvitu 1/125 nastavíme tedy 1/250 (čerstvý sníh) nebo
1/200 (starší sníh).
-
Při
fotografování motivu proti obloze je rovněž možné naklonit exposimetr tak, aby
světlem oblohy nebylo měření ovlivněno (pomůže i přiclonit rukou).
-
Výjimku proti této úpravě osvitu tvoří motivy, které chceme zachytit jako
siluety. Zde měříme exposici pozadí.
-
Pokud fotografujeme motivy v blízkosti světelných zdrojů, namíříme exposimetr
tak, aby nezabíral svým úhlem měření přímo tyto zdroje (m.j. i chráníme snímač).
-
Při
práci s umělým světlem (je-li příliš slabé a exposimetr dostatečně neukazuje),
měříme světlo, odražené od bílého papíru a stupnici citlivosti materiálu
nastavíme o + 7 DIN.
-
Optimální poměr osvětlení (při měření kontrastu scény) je 1 : 4. S tímto
kontrastem si poradí každý film, papír i digitál :-).
-
Používáme-li při fotografování filtrů, nasazených na objektivu, nesmíme
zapomenout na jejich prodlužovací faktor. Neplatí (pochopitelně) pro přístroje
TTL, které ukazují již přímo správnou hodnotu.
-
Podobně můžeme změřit i prodlužovací faktor neznámého filtru. Vybereme středně
jasnou, nepříliš kontrastní scénu a změříme exposici bez filtru a s filtrem...
-
Fotografujeme-li reprodukce kontrastních předloh (výkresy, texty, pérovky)
zvětšíme osvit o 1 a 1/2 clony.
-
Osvitoměr se selenovým článkem nikdy nevystavujeme zbytečně světlu, zvláště
přímým slunečním paprskům, neboť článek by mohl ztratit svoji citlivost...
-
Osvitoměry s fotoodpory CdS nesmíme nikdy vystavit na delší dobu silnému světlu.
Při dalším měření bychom naměřili větši hodnotu, než odpovídá skutečnosti. Proto
je dobré, aby byl, pokud jej nepoužíváme, uložen v pevném a pokud možno světle
nepropustném pouzdře, případně objektiv TTL přístroje zakryt krytkou. Tedy, ono
to platí i pro digitály, že pro čip je lepší, když není vystaven zbytečně
silnému světlu... :-)))
Tak
to by bylo asi tak všechno. Teoreticky jsme nyní vybaveni a můžeme se pustit do
pokusů. Tak dobré světlo !
|