|
První zkušenosti s Pentaxem *istD Jak nyní často píše s oblibou jeden můj "předřečník" v nejmenovaném, barvami hýřícím fotografickém magazínu : "... technickými parametry přístroje se nebudeme zabývat...Případný zájemce si je může najít a prostudovat..." na této adrese. V tomto případě to opravdu není dáno tím, že by se Pentax měl za něco stydět a nebo že by uváděné parametry byly horší, než parametry jiných přístrojů a nebylo by je tedy z komerčních důvodů vhodné uvádět. Je to pouze a jen proto, že rozsah a úroveň testu na stránkách Dpreview přesáhly obvyklou, již tak vysokou úroveň a mne nenapadá, co k těmto testům dodat. Snad tedy jen několik ryze subjektivních poznatků... Když Pentax *ist D vybalíte z krabice, budete překvapeni jeho malými rozměry, ale i relativně větší hmotností. Jen pro srovnání : Můj Pentax ME super s filmem, baterií a objektivem Pentax 1:2/35 váží cca 770 g, zatímco *Ist D s akumulátory, baterií, CF kartou a objektivem Sigma 1:2,8/28 váží cca 920 g. Už z prvního potěžkání je tedy zřejmé, že v ruce držíte plnohodnotného nástupce legendární Z 1. A chování *Ist D tento dojem potvrdí. Náběh přístroje po zapnutí je prakticky okamžitý, stejně tak jako reakce na stisk spouště. Pokud se vzdáte výhody autofokusu a ostříte manuálně, i při fotografování rychlejšího pohybu (sport, děti na pouti) budete spokojeni. Hledáček je velký a jasný, s dioptrickou korekcí. Jak bývá u Pentaxů zvykem, jsou v něm zobrazovány všechny potřebné údaje - a navíc i volné místo na kartě, vyjádřené počtem zbývajících obrázků. Matnice je ve srovnání se Z 1 světlejší, její velmi jemné zmatnění umožňuje snadné a přesné ostření při práci s MF objektivy. Nový autofokus rovněž nedělá Pentaxům ostudu. Je rychlý, přesný a finguje ve velkém rozsahu světelných podmínek. Mimo to, pokud je světla málo a máte vyklopený vestavěný blesk, přístroj si sám bleskem "přiblikne" a zaostří. *Ist D má obvyklé programové režimy, jak jsme u kinofilmových Pentaxů zvyklí. Tzv. "green" režim, označený zeleným polem na voliči umožňuje přístroj zapnout a fotografovat - automatika se o vše postará sama. A je nutné říci, že překvapivě rychle a dobře. Další programové režimy - Hyperprogram, prioritu času, prioritu clony a přímé nastavení všech parametrů známe. Příjemné je chování přístroje v režimu B, známého z kinofilmových přístrojů - po dobu stisknutí spouště je závěrka otevřena. Doba otevření závěrky (a to může být někdy výhodné) je omezena pouze kapacitou napájecích zdrojů. A závěrka se - pochopitelně - otevírá ihned po stisknutí spouště. Odpadá tedy známý problém některých digitálních přístrojů v tomto režimu, které napřed "načítají" požadovanou dobu exposice a teprve po uvolnění spouště stejně dlouhou dobu exponují obrázek (u těchto přístrojů bývá čas B omezen vestavěným čítačem, většinou na 30 minut). Ještě o jedné vymoženosti bych se rád zmínil...V testu nejnovějších přístrojů HP na Digineffu se psalo o tom, že softwarově vylepšují - stejně jako například digilaby - kontrast fotografií pomocí jakési "masky", kterou si počítač sejme z čipu a na jejím základě vylepšuje kontrasty tak, aby obrázek neztratil kresbu ani v nejhlubších stínech, ani v nejvyšších světlech... Na obdobném principu pracuje u *Ist D redukce šumu. Před dlouhou exposicí exponuje tento přístroj ještě jeden snímek krátkým časem. Tento snímek je použit jako maska pro to, co má být "černé" a kde tedy nemá být šum. A samozřejmě - i tuto funkci můžete vypnout. *Ist může být napájen buď dvojicí 3 V lithiových baterií (např. Olympus CAMEDIA stojí tato sada okolo 750,- Kč) a nebo čtveřicí akumulátorů nebo baterií velikosti AA. Podle mých zkušeností na odpolední výlet s rezervou postačí čtveřice NiMH akumulátorů 1800 mAh. Vzhledem k tomu, že odběr je proti běžným digitálním přístrojům výrazně nižší (ve špičce jsem zatím naměřil do 1 A), není použití NiCd akumulátorů potřebné. Pro případ nouze je bezpochyby možné použít i nové alkalické baterie, jejichž kapacita umožní alespoň krátkodobý provoz. Velmi příjemné je, že *Ist D má vyveden synchrokontakt pro studiový blesk, což umožňuje použít výkonnější "nesystémové" blesky bez speciálních adaptérů... K *Istu D byla inzerována řada příslušenství, které však - alespoň podle mých informací - v současné době (říjen 2003) není na trhu. S tím nejzákladnějším si však můžete snadno pomoci sami. Například výrobce inzeruje, že bude dodávat infračervené dálkové ovládání. Krásná věc - žádný kabílek, žádné zakopávání, údajný dosah 5 metrů - ale co dělat, když není na trhu ??? V tomto případě pomohla náhoda...Nonamové univerzální dálkové ovládání MAK 2000, nastavené pro ovládání televizoru Vestel funguje spolehlivě :-) Místo přepínání programů spíná fotoaparát ! Jo, a stálo před několika lety v bazaru 200,- Kč. Potřebujete drátovou spoušť ? Nechcete-li využívat přes dálkovou spoušť funkci autofokus, stačí vám monofonní "jack" 2,5 mm, potřebná délka dvoužilového kablíku a jedno spínací tlačítko. Chcete-li mít možnost ovládat dálkově i ostření, potřebujete "jack" stereofonní, kablík třížilový a výroba tlačítka vám dá trochu práce v domácí dílně. Já komponenty na drátovou spoušť pořídil za 45,- Kč a jsem zvědavý, za kolik toto příslušenství nabídnou dovozci... Takže dobrá. Nasadili jste k tělu dobrý objektiv - a věřte mi, u tohohle digitálu se hodně rychle pozná rozdíl mezi "setovým" zoomem z plastu a kvalitním pevným sklem...a vyfotili jste první obrázek. K objektivům ještě poznámka...Zpočátku jsem se radoval při představě, že ohnisková vzdálenost klasických objektivů, původně určených pro 35 mm kamery se 1,5 x prodlouží. Je to krása, mít najednou teleobjektiv 1500 mm, ne ? To, že se využívá vlastně jen střední část obrazového pole ( snímač v *Ist D - mimochodem, ten samý, jako v Nikonu D 100 - je menší, než kinofilmové políčko), je výhoda, i kvalita obrazu stoupne, protože objektiv kreslí většinou nejlépe ve středu... :-) To všechno je pravda. Pak jsem ale zjistil, že moje oblíbená Tokina 28 - 80 se proměnila na zoom 42 - 120 mm a že jediné širokoúhlejší sklo získám z Flektogonu 4/20 :-( Vzadu na displeji obrázek jen krátce - cca na 1 sec. (ovšem i to jde nastavit) problikne a stiskem tlačítka na zadní stěně si obrázek můžete vyvolat na displej. A hele, tady bych málem zapomněl : I něco negativního ! Některá tlačítka na *Ist D jsou na moje prsty malá, přímo titěrná. Není to poslepu našmatat, ale podívat se, najít a zmáčknout. Vím, není to závažný problém, ale neumím si představit, jak budu tahle tlačítka mačkat v zimě v rukavicích...:-( Dobře, obrázek máte na displeji a chcete se podívat, jak se vám povedl. Jedním stiskem tlačítka "info" si zobrazíte histogram, opakovaným pak všechny informace o snímku - ekvivalentní citlivost, čas, clona, objektiv... Znovu přepnete na obrázek a kolečkem pro ovládání clony ( Av) můžete na displeji zoomovat. Jakmile zvětšíte obrázek více než 5x, budete asi nepříjemně překvapeni - obrázek začne být neostrý, původně brilantně ostré hrany se rozpíjejí - a při zvětšení 12 x litujete peněz, které jsme do nákupu investovali. Naštěstí v tomto případě je skutečnost jiná. Je nutné si uvědomit, že se díváte na obrázek 3000 x 2000 pixelů, určený podle údajů výrobce pro formát A3. A pokud jej zvětšíme 12 x.... Opravdu, při pohledu na displej mám někdy pocit, že se dívám na reklamní billboard u silnice z těsné blízkosti. Rovněž tak vás potěší kvalita obrazu z hlediska šumu. V testu Dpreview zjistili, že nejvíce šumí barevný R (červený) kanál. Podíváte-li se na obrázek, do citlivosti 800 ISO je barevný šum velmi nízký a skoro neruší...v některých případech je filmové zrno při citlivosti 800 ASA horší. Citlivost 1200 a 3200 ISO je rovněž použitelná, zejména při reportážním fotografování v místnostech, přičemž šum je již jasně viditelný. To je fakt, se kterým se musíte smířit - ale on film, "pushovaný" na 1600 nebo 3200 ASA je již taky zrnitý. Takže obrázek stáhnete do počítače a podíváme se na něj. K tomu ovšem budete potřebovat nějaký (nejlépe kvalitní) software, třeba Apíííísk Ppíííísk, abych nedělal nikomu neplacenou reklamu. Výrobce vám sice k *Ist D CD se softwarem dá, ale.....Obsahuje pouze program pro úpravu a převod obrázků z formátu RAW do TIFF a JPEG ( dobrý, rychlý, jednoduchý, snadno ovladatelný) a nejjednodušší prohlížeč, který nám ukáže samostatně obrázek a údaje o něm...žádné úpravy, alba, katalogy, hraní...:-( Je důležité ještě upozornit, že obrázek na displeji může mít na obrazovce počítače horší vzhled - bude tmavší, barevně ujetý. Můžete si pomoci tím, že (samozřejmě, pokud to umíme) nastavíme barevné profily fotoaparátu a monitoru. "Syrový" obrázek z karty v počítači vypadá poněkud neostrý a podexponovaný. Řekl bych - výhoda i nevýhoda. Nevýhoda v tom, že nemohu (jako třeba z Minolty Dimage 7) obrázek přímo poslat do tiskárny s vědomím, že dostanu přijatelný výsledek. Výhoda v tom, že ani nejvyšší komprese JPEG nevytváří charakteristické artefakty v barevných plochách, jak je známe z jiných přístrojů. Musíme prostě počítat s tím, že obrázky doma projedeme v programu, doostříme, upravíme jas a kontrast - a opravdu výsledek stojí za to. Je samozřejmé, že nejdokonalejší obrázky získáme z formátu RAW, zpracované až v počítači. V tomto týdnu jsem několika fotografům profesionálům i amatérům předložil několik obrázků, vyrobených v laboratoři Foto Star. Některé byly z klasického kinofilmu, jiné upravené z *Ist ( s JPEG kompresí nejvyšší kvality). Výsledek ? Přestože věděli, že některé obrázky jsou z digitálu, nikdo z nich nebyl schopen poznat rozdíl. A na závěr ? Pro nedostatek času první nesměle provedené pokusy naznačují, že i *Ist D si poradí s fotografií v IR části spektra. A možná citlivější, než Dimage 7. Ale o tom někdy příště...
|