| |
|
OTOvy
stránky nejen o fOTOgrafování |
Retikulace želatiny
Jednou z dalších zajímavých diskusí, které
proběhly na
Arnoštově fóru,
byla i polemika o tom, jak může dojít ke zvrásnění emulzní vrstvy filmu – tzv.
retikulaci želatiny. Jedná se o nevratný proces, při kterém vlivem
chemických nebo fyzikálních vlivů dojde k trvalému poškození emulzní vrstvy –
jejímu zvrásnění. Ve většině případů se jedná o proces nežádoucí, způsobený
nedodržením technologického postupu, ale pro objasnění příčin si popíšeme, jak
jej lze vyvolat i záměrně.
Svrašťování želatiny způsobené nedodržením základních fyzikálních podmínek při
vyvolání filmu je (většinou) nevítaným jevem, dostavujícím se zejména v letním
období při rychlé změně teploty lázní. Dochází k němu například je-li vývojka
teplejší než 22 °C vystřídána přerušovačem (stopkou) nebo příliš chladnou vodou,
čerstvě natočenou z vodovodu, jejíž teplota i v nejteplejších měsících u nás
bývá 15 °C i méně. Stejné účinky může mít i příliš kyselý ustalovač, nebo
zbytečně koncentrovaná přerušovací lázeň kyseliny octové.
Svraštění želatiny nemusí být pouhým okem téměř patrné, při zvětšování se však
promítne na citlivý papír současně s obrazem i hustá a většinou i neobyčejně
pravidelná síť trhlinek, vzniklých prudkým smrštěním změklé želatiny a
přeskupením stříbrných zrn v ní.
Úmyslné retikulace želatiny použil poprvé v obrazové fotografii pravděpodobně
německý portrétista Blumenfeld, kožešník, vystavující ve výkladě své amatérské
fotografie, který po čase zjistil, že mu jejich prodej vynese víc, než prodej
kožešin.
Chceme-li úmyslně retikulace želatiny používat, nebudeme pravděpodobně
retikulovat původní negativ, ale zhotovíme přes pomocný diapositiv libovolné
množství duplikátních negativů, na nichž můžeme po libosti experimentovat. Nad
zhoršením ostrosti nás srdce bolet nemusí, neboť retikulace se o ně postará víc,
než dvojí reprodukce...Možných postupů je několik :
Retikulace želatiny chemickou cestou:
K chemickým pochodům vedoucím k retikulaci želatiny řadíme působení alkálií a
kyselin. U hydroxidu sodného či draselného volíme až 5 % ní koncentraci.
Koncentraci a dobu působení alkalického roztoku na vypraný a ještě vlhký
(duplikátní) negativ, stejně jako optimální teplotu roztoku, je nutné pro každý
negativní materiál experimentálně vyzkoušet.
Po alkalické lázni následuje opláchnutí pod tekoucí vodou po dobu cca 5 min. a
potom asi 1 minutové opláchnutí v 2 % ní kyselině octové. Nakonec negativ pereme
10 minut pod tekoucí vodou. Negativ necháme volně uschnout – retikulace se
projevuje až při vysychání vrstvy.
Z kyselin používáme 80 % ní kyselinu octovou. Ustálený a vypraný negativ, ještě
vlhký, vložíme na cca 30 sec do 80 % ní kyseliny octové, teplé 20 °C. Filmový
materiál nesmíme v kyselině ponechat déle – mohlo by dojít k narušení filmového
podkladu (víme, že kyselina octová se používá jako přísada do filmových lepidel,
že ???). Případné narušení podložky se pozná až při volném schnutí negativu, kdy
se film zkroutí a zkřehne.
Pozor !!! Kyselina octová v této koncentraci silně leptá pokožku a její páry
poškozují horní cesty dýchací. Proto pracujeme v ochranných rukavicích, v dobře
větrané místnosti nebo raději venku a kyselinu lijeme do malé kádinky nebo
kyvety, v níž je jen nezbytně nutné množství kyseliny, postačující pro ponoření
celého negativu. Nikdy nelijeme kyselinu octovou do plochých misek, neboť na
velké ploše se kyselina rychleji odpařuje.
Filmový negativ přidržujeme během máčení v kyselině za růžek Novodurovou
pinzetou. Po vyjmutí negativu z kyseliny octové jej propíráme půl minuty pod
tekoucí vodou, potom jej vložíme na cca půl minuty do 2 % ního roztoku
uhličitanu sodného a 10 minut pereme pod tekoucí vodou.
Retikulace želatiny fyzikální cestou:
Ustálený a opláchnutý ale neutvrzený negativ zahříváme ve sklenici vody,
postavené na nepříliš horkém topném tělese (např. elektrické podušce), aby
teplota stoupala co nejpomaleji. Vloženým teploměrem občas promísíme vodní
vrstvy (profesionální chemici, promiňte, prosím). Vždy při vzestupu o 1 °C
energicky pohneme zkušebním negativem, zachyceným do svorky. Dostoupí-li teplota
cca 40 stupňů (někdy trochu méně, u jiných materiálů však i podstatně výše),
počne se želatina při pohybu negativem vrásnit a stékat – byl překročen bod
tepelné odolnosti vrstvy.
Chceme-li pak citlivou vrstvu na témže materiálu retikulovat, zahřejeme jej na
teplotu o 1 – 2 °C nižší, než je kritický bod a pak rychle, ale opatrně, abychom
změklou želatinu nepoškodili, položíme na kostku ledu nebo (což je poněkud
nebezpečnější, protože hrozí splavení vrstvy) ponoříme do ledové vody.
Retikulace želatiny postupem fyzikálně chemickým:
Při tomto způsobu se na retikulaci podílejí jak fyzikální vlivy, tak i chemické
děje. Sem lze například zařadit způsob, kdy na negativ působíme kyselinou
octovou ihned po jeho vyvolání. K chemickému účinku kyseliny se přidružuje ještě
účinek fyzikální – vzniklé teplo, které se uvolní následkem rychlé neutralizace
ve vrstvě negativu nasáklé alkalické vývojky. Po opláchnutí vodou se negativ
běžným způsobem ustálí.
Ke všem uvedeným postupům je třeba dodat, že čím má být v konečné podobě
zvrásnění patrnější, tím musíme vycházet z rozměrově menších negativů a nebo
zvětšovat jenom výřez.
Zvláště snadno retikuluje želatina negativů zeslabovaných okyseleným roztokem
manganistanu draselného.
Pokusy o retikulaci citlivé vrstvy některých druhů materiálů jsou však zbytečné.
Například některé filmy Gevaert s citlivou vrstvou nanesenou na podklad z umělé
hmoty snášejí bez úhony i sušení na leštičce...
Zvětšený obrázek
retikulovaného filmu - detail Karkulina nosu z následující fotografie.
Na uvedené digitální verzi je ale už uměle přidaný šum, takže to není
čistá retikulace. Jde o Kodak Tri-X pan volaný v Rodinalu 50:1 a autorka
(Radka
Turcajová) udělala pro retikulaci
vše, co mohla - přerušovala octovkou namíchanou "baj voko" a prala ve
vodě rovnou z vodovodu.
Uvedené fotografie byly použity s laskavým svolením autorky. |
|
|
|