|
10 rad pro ostré snímky V polovině šedesátých let publikoval v ČsF
svoje rady ( a dobré ) p. Milíč Jiráček. O tom, jak dosáhnout skutečně ostrých
fotografií, vydal kdysi dokonce celou publikaci. Základní desatero je zde: Prvním nepřítelem ostrého snímku je pohyb obrazu
na citlivé vrstvě. Vzniká v podstatě dvojím způsobem: pohybem přístroje při
snímku (vše, co se nehýbalo, je neostré, neostrost má výrazně směrový
charakter), nebo pohybem snímaného předmětu při snímku. Při vhodné kombinaci
pohybu kamery a předmětu (sledování) se oba vlivy vyrovnají a dostaneme ostrý
snímek pohybujícího se předmětu – ovšem za cenu rozmazaného pozadí. Pohybu
přístroje při snímku se čelí dobrým držením kamery, vhodným podepřením při
snímku, použitím stativu, spouštěním pomocí spouště. Výhodné je použít
samospouště, je-li to možné, neboť za jejího chodu se uklidní výchylky,
způsobené stiskem spouště. Nastavení krátké doby osvitu přispívá k omezení vlivu
pohybu kamery stejně, jako použití elektronického blesku. Nejnebezpečnější je
otáčení kamery kolem os obrazového políčka. Bez stativu lze udržet u běžných
motivů 1/100 s, u náročných 1/200 s. Pohyb obrazu předmětu při nehybné kameře
lze omezit jednak zkrácením doby osvitu, jednak sledováním pohybujícího se
předmětu. Velikost neostrosti závisí na úhlové rychlosti předmětu vzhledem
k objektivu a na ohniskové vzdálenosti objektivu. Úhlová rychlost (tj. úhel,
který opíše spojnice předmětu a objektivu za jednotku doby) závisí na rychlosti
a vzdálenosti předmětu a na směru jeho pohybu. U většiny snímků je vzdálenost
objektivu od citlivé vrstvy rovna téměř ohniskové vzdálenosti, u makrosnímků
však může být podstatně větší. Zde je také předmět blíže k objektivu, takže i
jeho malá skutečná rychlost má za důsledek velkou úhlovou rychlost. Nastavení hloubky ostrosti je u většiny moderních přístrojů (psáno r. 1966 – pozn. DOB) usnadněno vyznačením rozsahu hloubky ostrosti na zaostřovacím kroužku. Hloubka ostrosti je tím větší, čím více je zacloněn objektiv, čím kratší je ohnisková vzdálenost snímacího objektivu a čím vzdálenější je předmět od přístroje. Při výpočtu hloubky ostrosti je důležité znát tzv. hyperfokální vzdálenost. Je to vzdálenost, na kterou musíme zaostřit, aby obraz předmětu ležícího v nekonečnu byl na mezi ostrosti. Hloubka ostrosti se prostírá v tomto případě od poloviny hyperfokální vzdálenosti do nekonečna. Velikost hyperfokální vzdálenosti v metrech se rovná přibližně průměru vstupního otvoru objektivu v mm – ten odhadneme pohledem do objektivu. Je-li zaostřeno na určitý zlomek hyperfokální vzdálenosti, např. na 1/4, pak sahá hloubka ostrosti od 1/5 do 1/3 hyperfokální vzdálenosti (tj. k číslu ve jmenovateli se přičte nebo od něj odečte jednotka). Jinak je výhodné mít u přístroje tabulku hloubek ostrosti pro různé clony a zaostřené vzdálenosti. Zvláštní pozornost je nutno věnovat nastavení hloubky ostrosti při tzv. pohotovostním nastavení, kdy není čas na přeostřování (např. sportovní snímky) a u makrosnímků. I když si to někteří lidé neuvědomují, tohle funguje i u digitálních přístrojů - a lépe :-) Digitální přístroje mají s ohledem na velikost snímacího čipu objektivy s velmi krátkou ohniskovou vzdáleností. Většina konstruktérů digitálních přístrojů na to spoléhá - ostření provádí vestavěný počítač po krocích, nikoliv kontinuálně. Dobrý a ostrý obraz na negativu je možno znehodnotit při zvětšování především nesprávným nastavením zvětšovacího přístroje. Prach, usazující se na jednotlivých plochách optických soustav snižuje kontrast obrazu a tím i vjem ostrosti. Proto je důležité chránit zvětšovací přístroj krytem a uzemněním, které svádí elektrické náboje. Kontrola zvětšovacího přístroje není obtížná, jsou k disposici zaostřovací negativy. Tak tohle se nás u digitálů netýká, tohle se u nás nemůže stát... Často bývá z vlivu na ostrost podezírán použitý fotografický materiál a způsob jeho zpracování. I když jistě existuje vztah mezi zobrazovacími možnostmi materiálu a jeho zrnitostí, nejsou vztahy nijak jednoduché a ostrý obraz lze často vidět i na zrnitějším materiálu. Také způsoby zpracování nemají takový vliv, jaký se jim dříve přikládal. Zrnitost lze intenzivnějšími způsoby zpracování (louhové a přehřáté vývojky) zhoršit, převážná většina moderních vývojek nemá však podstatný vliv na jakost materiálu, určenou výrobním procesem. Zato tohle platí u digitálních přístrojů na sto procent...čím méně pixelů na snímači ( a také čím větších) tím méně "datových informací" v obrázku. Počítač sice hodně dopočítá, některé digitální přístroje to dokonce dělají samy rovnou - ale kde nic není, ani čert nebere... Vliv objektivu na jakost obrazu je značný a – pokud se zcela náhodně nesetkáme s výrobní závadou – závisí na jeho konstrukci. Jakost je úměrná i ceně. Existují ovšem i levné objektivy s dobrou a dokonce vynikající kresbou, hlavně ve středu obrazového pole. Základní příčinou neostrosti je ohyb světla na otvoru objektivu, který stoupá s klesajícím otvorem objektivu a proto není žádoucí příliš clonit, pokud nás k tomu nenutí požadavky na hloubku ostrosti. Při otvírání clony však začínají od určitého okamžiku působit optické vady a výkon objektivu opět klesá. Existuje proto optimální clona, která se u delších ohniskových vzdáleností pohybuje mezi 8 a 11, u kratších kolem 5,6. Různé typy objektivů můžou vykazovat různé skupinové vlastnosti.Tak např. objektivy Tessar se vyznačují ostrou kresbou zvláště ve středu obrazového pole, pro snímky v širším zorném poli a s větším otvorem jsou vhodnější symetrické typy (např. Biotar). Rozdíly mezi objektivy stejné cenové třídy jsou většinou jen nepodstatné. Velikost ohniskové vzdálenosti by neměla mít podstatný vliv na jakost obrazů – delší ohniska pracují s malým zorným úhlem a proto mají větší naději na jakost obrazu (neuplatní se většina optických vad). Při snímání s delším ohniskem je však kritičtější vliv pohybu předmětu a kamery a proto se při používání teleobjektivů nad cca 135 mm těžko obejdeme bez stativu nebo solidní opory. U snímků s použitím zvláště dlouhého ohniska se projeví i vliv chvění vzduchu na ostrost záběru. U levnějších digitálů - do 4 Mpixelů to až tak velký význam nemá. Zato u těch více Mpixelových už se kvalita objektivu poznat může... Nemálo důležitá je i správná justáž objektivu.
Objektiv nemusí být upevněn přesně a správně ve všech možných směrech a odchylky
je možno odhalit přesným a pečlivým zkoušením přístroje. Zásahy si ovšem může
dovolit jen zkušený jemný mechanik. Velikost snímaného obrazového políčka má též vliv na vjem ostrosti. Snímáme-li tentýž záběr na dva různé formáty, je vždy větší z nich ve výhodě a ukazuje více podrobností snímaného předmětu. Volba formátu je vždy kompromisní a závisí na požadavcích, které klademe jak na snímek tak na možnosti kamery (např. univerzalita vede spíše k malému formátu) , nemluvě již o ohledech praktických (velikost kamery, manipulace s kazetami atd.). Nesmíme zapomínat ani na to, že vjem ostrosti závisí i na objektu, který snímáme. Některé objekty (např. portrét) nejsou tak citlivé na ostrost jako jiné (např. krajina). Záleží jen na významu podrobností ve snímaném objektu, na jejich velikosti a počtu. Nesmíme však s tím počítat a hřešit na to. Tato skutečnost může např. vysvětlit zdánlivé úspěchy snímků z ruky s delší dobou osvitu apod. Na vjem ostrosti snímku má značný vliv i vzdálenost, ze které snímek pozorujeme. Podle pravidel perspektivy bychom měli každý snímek pozorovat ze vzdálenosti, rovné ohniskové vzdálenosti objektivu, násobené zvětšením, s jakým byl pozitivní obraz pořízen. Ve skutečnosti si však prohlížíme snímky z filmu malého formátu ve zvětšení stejném, jako snímky z velkého formátu ze stejné vzdálenosti. Fotografii je tedy nutno posuzovat za vhodných podmínek, aby se její kvality plně projevily. Podle p. Milíče Jiráčka v ČsF přepsal a aktuálním komentářem doplnil Ota
|